چگونه از سکته مغزی پیشگیری کنیم؟
2018-11-18
تشخیص نوع سردرد
2018-11-18
نمایش همه

درمان دارویی سردردهای میگرنی

سردرد را می‌توان با مصرف دارو کنترل کرد. داروهایی که به منظور کنترل سردرد مصرف می‌‌شوند، سه دسته هستند که با اهداف زیر تجویز می‌شوند:

تسکین علائم سردرد
درمان فوری سردرد
پیشگیری سردرد
هر یک از این داروها هنگامی بیشترین میزان اثر بخشی را دارند که همراه با تغییرات دیگری نظیر اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی (خوابیدن حداقل به مدت ۷ تا ۸ ساعت و نوشیدن آب به مقدار ۶ تا ۸ لیوان آب در روز)، ورزش و ریلکس تراپی (آرامش درمانی) مصرف شوند.

این گروه از داروها برای کاهش علائمی که همراه با سردرد بروز می‌کنند، تجویز می‌شوند. برخی از این علائم شامل دردهای مرتبط با سردرد و یا حالت تهوع و استفراغ ناشی از سردردهای میگرنی می‌باشد. بسیاری از این داروها را می‌توانید بدون تجویز پزشک خریداری کنید، اما برای تهیه برخی دیگر از انواع داروها حتماً باید نسخه پزشک را به همراه داشته باشید. زمانی که این داروها را مصرف می‌کنید از خوردن غذاها، نوشیدنی‌ها و داروهای کافئین‌دار پرهیز کنید. از مصرف داروهای حاوی باربیتورات‌ها (مانند بوتالبیتال) یا مخدرها (مانند کدئین) باید تا حد امکان پرهیز کنید. مصرف آسپرین برای کودکان توصیه نمی‌شود. بسیاری از داروهایی که در گروه داروهای تسکین دهنده علائم سردرد قرار می‌گیرند، نباید توسط کودکان مصرف شوند.

داروهای بدون نسخه سردردهای میگرنی
این داروها عبارتند از:
آسپرین
استامینوفن، پاراستامول
ایبوپروفن
سدیم ناپروکسن
داروهای نسخه‌ای
آنتی‌متیک پرومتازین HCI (به صورت قرص، شربت، شیاف و یا تزریق)
کلرپرومازین (به صورت شیاف)
پروکلرپرازین (به صورت شیاف)
تری متوبنزامید HCI (به صورت کپسول‌های تزریقی، شربت یا شیاف)
متوکلوپرامید HCI ( به صورت شربت، قرص و یا تزریق)
اندانسترون HCI (به صورت شربت، قرص / قرص‌های شکستنی و تزریق)
آنتی هیستامین سیپروهپتادین HCI (به صورت قرص و شربت)
دیفن هیدرامین HCI (به صورت قرص، شربت و ژل مایع)
توجه: ممکن است پزشک برای بیمارانی که بیش از دو بار در هفته از داروهای تسکین دهنده علائم سردرد استفاده می‌کنند، داروهای پیشگیری از سردرد را توصیه کند. علاوه بر این، درمان‌های غیر دارویی مانند ورزش، خواب کافی (حداقل ۸ ساعت در طول شب)، مصرف آب به میزان کافی (۶ تا ۸ لیوان در روز) و رژیم غذایی خاص می‌تواند دفعات حملات سردرد را کاهش داده و نیاز به مصرف داروهای تسکین دهنده درد را برطرف سازد.

درمان دارویی سردردهای میگرنی

درمان فوری سردردهای میگرنی

این داروها در مراحل اولیه بروز سردردهای میگرنی مصرف می‌شوند تا روندی را که باعث بروز سر درد شده است، متوقف سازند. بعلاوه، این داروها علائم سردرد مانند حالت تهوع / استفراغ و حساسیت به نور و صدا را نیز کاهش می‌دهند. این گروه از داروها در صورتی که در هنگام بروز اولین نشانه‌های میگرن مصرف شوند، بیشترین اثربخشی را دارند. برخی از داروها نباید در مرحله اولیه بروز میگرن مصرف شوند. توصیه می‌‌کنیم در مورد مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که سردرد، مخصوصاً سردردهای میگرنی بیشتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد و مصرف دارو در کاهش حملات درد موثر واقع نمی‌شود، مصرف داروهایی که در بخش تزریقات مورد استفاده قرار می‌گیرند، توصیه می‌شود. بخش تزریقات به اتاق‌هایی خاص در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها گفته می‌شود که برای تزریق داروهای درون وریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحت نظارت و کنترل پرستاران قرار دارد. استفاده از درمان‌های فوری سردرد برای کودکان توصیه نمی‌شود.

داروهای مورد استفاده در درمان فوری سردرد های میگرنی
این داروها عبارتند از: